|
|

Via Google Panda en Google Penguin naar paid en social search

oktober  2012 / 21 No Comments

Als u werkzaam bent op het gebied van zoekmachine optimalisatie (SEO), of een affiliate marketing website heeft, zal het u vast niet zijn ontgaan dat Google het afgelopen jaar bezig is geweest met een grote schoonmaak. Naar eigen zeggen voert het bedrijf deze schoonmaak uit om haar zoekresultaten te verbeteren.

Google Panda

Google Panda
Allereerst was er begin 2011 de Google Panda update. Google Panda is een uitbreiding van het ranking algoritme van Google. Het doel is de zoekresultaten te verbeteren met websites van hoge kwaliteit. De benaming update is overigens niet helemaal terecht. Het gaat namelijk niet om een update van het Google algoritme, maar om een toevoeging aan het bestaande algoritme. Met de Google Panda update wil Google een einde maken aan de zoegenaamde link farms, websites zonder inhoud of duplicate content die vaak alleen maar uit links bestaan of in ieder geval tot doel hebben om mensen via links door te sturen naar andere websites. Deze sites hebben zelf dus onvoldoende inhoud om van waarde voor de bezoeker te zijn. Toch zullen niet alleen de link farms getroffen zijn door de Google Panda update. Ook normale sites kunnen erdoor getroffen zijn. Het is daarom belangrijk om ervoor te zorgen dat uw website over voldoende relevante inhoud beschikt. Factoren die daarbij een rol spelen zijn

  • Geen waarde volle teksten. Google zou dit bijvoorbeeld kunnen meten aan de hand van een hoge bounce rate op de pagina.
  • Gekopieerde teksten
  • Geen extra meerwaarde. Kan de lezer bijvoorbeeld reviews toevoegen?
  • Bezoekers blijven niet lang op de pagina
  • Veel advertenties op de webpagina

De vraag blijft natuurlijk hoe Google een link farm kwantificeert. Immers, ook Startpagina biedt links aan naar verschillende Nederlandse sites. Als deze site uit de topresultaten zal verdwijnen, zal dat ook een effect hebben op de ranking van de sites die erop vermeld worden. Daarnaast zullen ook affiliate sites rake klappen krijgen. Affiliate sites maken immers veel gebruik van duplicate content, omdat ze het product van hun adverteerder moeten verkopen en deze adverteerder gebruik maakt van meerdere affiliates. User generated content (bijvoorbeeld reviews) kunnen daarbij uitkomst bieden.

Google Penguin

Google Penguin
Met de Google Penguin update wil Google webspam aanpakken, door over geoptimaliseerde websites uit de topresultaten te halen. Er wordt hierbij onderscheid gemaakt tussen twee onderdelen: keyword spamming en link spamming. Bij keyword spamming gaat het om pagina’s die geschreven zijn rondom één zoekterm. Link spamming heeft onder andere te maken met anchorlinks die op externe pagina’s geplaatst worden en bestaan uit een enkele zoekterm waarvoor u uw website beter wilt laten ranken. Zo zijn er veel bedrijven die op pagina’s die lijken op Startpagina.nl een link met hun belangrijkste zoekterm hebben geplaatst i.p.v. een link met daarin hun bedrijfsnaam. Google wil dat deze links gebruikt worden om de gebruiker te informeren over de website die hij/zij kan verwachten; een zoekterm is daarom niet relevant genoeg. Voor interne links binnen uw eigen website geldt dit overigens niet. Ook handtekeningen op fora en vergelijkbare sites worden aangepakt, want ook daarin mag geen gebruik gemaakt worden van een zoekterm als link. En tenslotte zijn redirect websites uit den boze. Dit zijn sites die bezoekers direct doorsturen naar een andere site. U kunt het volgende doen om te herstellen van het effect van Google Penguin:

  • Zorg voor een natuurlijk linkprofiel: Ga na in hoeverre uw website gebruik maakt van ingekochte of grote aantallen automatisch aangemaakte links, en verwijder deze. Maak dus bijvoorbeeld niet, of anders zo min mogelijk, gebruik van artikelmarketing, links en gastblogs op sites waar u zelf al vraagtekens bij heeft. Daarnaast zijn blogcommentaren met veel links en dezelfde content op verschillende websites ook not done.
  • Keyword spamming profiel tegengaan: Verwijder onnodig vaak gebruik van keywords, en pas teksten aan waarin het keyword vaak tegenkomt.
  • Richt uw content niet puur op het optimaliseren van één keyword, maar bied bezoekers informatie waar ze iets aan hebben. Relevante content is de sleutel tot succes.
  • Links moeten natuurlijk en relevant zijn, en met mate geplaatst. Bedenk bij elke link wat deze bijdraagt voor de bezoeker.
  • Bedenk vooraf op welke websites u uw links wilt hebben staan. Links met lage waarde leveren weinig op en zullen juist meer en meer tegen u werken.
  • Werkt u met links vanuit reacties op blogartikelen, schrijf dan alleen steekhoudende reacties, en reageer alleen op recente berichten.
  • Gebruik geen pagina’s en domeinen met dubbele inhoud.
  • Maak geen gebruik van doorgeefwebsites.

Exact match domeinen

In oktober 2012 pakte Google vervolgens de exact match domains aan. Dit zijn domeinnamen met daarin het belangrijkste zoekwoord. Bijvoorbeeld, een bedrijf dat verpakkingsmateriaal verkoopt kan het domein verpakkingsmateriaal.nl gebruiken om verkeer door te sturen naar hun bedrijfswebsite. Op zich hoeft dit geen probleem te zijn, zolang de website verpakkingsmateriaal.nl maar goede inhoud levert (minimaal 10 relevante pagina’s met unieke content). Websites die dit echter niet doen, worden vanaf nu aangepakt door Google en zullen hun goede positie verliezen.

Naar paid en social search

Het moge duidelijk zijn dat de grote schoonmaak van Google het voor SEO-specialisten steeds moeilijker maakt. Het zal daarom meer tijd gaan kosten om een betere ranking te realiseren en dat betekent dat bedrijven sneller geneigd zullen zijn om voor een quick win te kiezen als paid search in de vorm van AdWords. Deze zoekresultaten maken ook gebruik van een ranking systeem, maar dit is nog niet zo geavanceerd als het ranking systeem van de organische resultaten. Naast paid search zou social search een grotere rol kunnen gaan spelen. Google experimenteert al geruime tijd met haar Facebook-tegenhanger Google Plus. Er gaan geruchten dat plusjes van Google Plus ook meegenomen worden in de ranking op Google. Gerucht of niet, het zou wel een logische vervolgstap van Google zijn. Waarom zou Google immers nog meer investeren in het verbeteren van algoritmes die het menselijke denken moeten begrijpen als Google deze mensen zelf invloed zou kunnen geven in de ranking van de zoekresultaten? De vraag blijft dan natuurlijk of Google zich zal beperken tot alleen Google Plus of dat het bedrijf ook likes van Facebook in haar ranking zal meenemen. Als ze dat niet doet, zou dit wel eens het moment kunnen zijn waarop Google via search een grote stap zet richting social search en daarmee een rake klap uitdeelt aan Facebook. Voor dit artikel heb ik gebruik gemaakt van de volgende bronnen:



Comments are closed.