eCommerce in 2012 en trends voor 2013
Het jaar is alweer bijna ten einde, dus de hoogste tijd om de balans op te maken. Het jaar 2012 was een goed jaar voor eCommerce en ook 2013 belooft een goed jaar te worden.
eCommerce cijfers in 2012
Begin december maakte Ecommerce Europe de prognoses voor 2012 bekend. Volgens de organisatie zal de totale consumentenomzet groeien met 22 procent ten opzichte van vorig jaar. Europa verwacht dat de totale eCommerce omzet daarmee uitkomt op 305 miljard euro. Vooral in Zuid- en Oost-Europa neemt het aantal online aankopen explosief toe.
De groei in Zuid- en Oost-Europa
Oost-Europese landen, zoals Polen en Tsjechië, zullen naar verwachting groeien met een percentage tussen de 25 en 30 procent. Ook in andere landen wordt een enorme groei verwacht, zoals in Frankrijk (20 procent), Duitsland (25 procent), België (20 procent), Italië (19 procent) en Spanje (19 procent). Volgens Ecommerce Europe zijn het Verenigd Koninkrijk, Frankrijk en Duitsland gezamenlijk verantwoordelijk voor 70 procent van de totale EU-markt en voor zo’n 62 procent van heel Europa.
Europa nummer 1 eCommerce markt
Europa doet het goed op het gebied van eCommerce en is wereldwijd de grootste markt. De Verenigde Staten volgen met een verwachte omzet van 280 miljard euro in 2012. Daarna volgt Azië met een verwachte omzet van 216 miljard in 2012. Azië heeft in 2012 waarschijnlijk een groeipercentage van 35 procent. China heeft 550 miljoen internetgebruikers (40 procent van de inwoners) en op dit moment al evenveel (220 miljoen) online kopers als Europa en meer dan de Verenigde Staten. De groei wordt in 2012 geschat op 88 procent, na al een groei van 130 procent in 2011.
eCommerce wereldwijd
Wereldwijd wordt een groei van 20 procent verwacht voor eCommerce. Zuid-Amerika doet het noemenswaardig goed met een groeipercentage tussen de 25 en 30 procent (goed voor 43 miljard euro). Marktleider in dit werelddeel is Brazilië. De eCommerce markt in het Midden-Oosten en Noord-Afrika is goed voor 12 miljard euro. Een relatief kleine markt, maar wel met een enorm groeipercentage van 45 procent.
eCommerce trends voor 2013
Ook in 2013 zien de eCommerce cijfers er goed uit. Volgens een onderzoek dat in opdracht van Interactive Media in Retail Group (IMRG) werd uitgevoerd, zal de wereldwijde eCommerce verkoop in 2013 hoger zijn dan $1,25 biljoen (zo’n €1 biljoen).
De resultaten van het onderzoek
Uit het onderzoek blijkt verder dat mobile commerce verder zal groeien waardoor ongeveer 40% van de retailers een mobiele versie van hun site zullen maken; 20% van de ondervraagden geeft aan een mobiele app te willen ontwikkelen. Verder willen retailers zich meer gaan bezighouden met A/B testing (52%), verfijningen van de website (48%), merchandising (39%) en ‘automatisch aanvullen’ functies op hun website (34%). Het onderzoek toont ook aan dat 18% van de retailers van plan is het eCommerce platform te upgraden of zelfs van aanbieder te veranderen. Een even groot percentage (18%) wil de zoekfunctionaliteit verbeteren, 17% zal de SEO verbeteren en 15% zoekt naar een verbetering van de mobile commerce strategie in 2013.
2013 volgens de trendwatchers
December is voor veel eCommerce trendwatchers ook het moment om met trends voor 2013 te komen. Hier volgen de drie belangrijkste trends voor 2013 volgens de experts.
Trend 1: Personalisatie
Personalisatie is niet nieuw, maar gaat in 2013 wel een grotere rol spelen. Persoonsgegevens als leeftijd, locatie, burgerlijke staat en social media profielen gaan van invloed zijn op de content die op een website getoond wordt. Zo kan het zijn dat u andere content op uw scherm ziet dan uw collega, terwijl u beiden dezelfde website bezoekt.
Trend 2: Mobile commerce
De groeiende verkoop van smartphones leidt ertoe dat gebruikers steeds hogere verwachtingen hebben van de content die bedrijven aanleveren via deze telefoons. Dat betekent dat o.a. locatie specifieke content en aanbiedingen een belangrijke rol gaan spelen. Ook zijn responsive designs die geschikt zijn voor verschillende typen smartphones een must-have. Hiermee zullen scrollen en vergroten/verkleinen een absolute taboe worden in 2013.
Trend 3: Multichannel marketing
Dankzij de evolutie van eCommerce is er nu sprake van een grote hoeveelheid kanalen waarmee de klant bereikt kan worden. Voor veel marketeers is dit soms zeer overweldigend, want welke kanalen zet je in en hoe meet je alles? Gelukkig zijn er steeds meer tools die daarbij uitkomst bieden. Veel bedrijven verzamelen wel informatie, maar gebruiken dit niet om hun processen te verbeteren en zodoende klanten op het juiste moment van de juiste informatie te voorzien. In 2013 zal hier verandering in komen.